Pozycjonowanie to proces umieszczania produktu w umysłach docelowych klientów, tak aby myśleli o nim w pierwszej kolejności, kiedy chcą kupić coś z danej kategorii. Innymi słowy, jest to sposób, w jaki uświadamiasz ludziom, kim jesteś i co robisz. To także proces tworzenia wizerunku marki, który wyróżnia się na tle konkurencji i przemawia do klientów. Kiedy już zorientujesz się, kim są Twoi klienci, możesz przejść do tworzenia strategii pozycjonowania. Jest to proces decydowania o tym, czym Twoja firma jest, a czym nie jest, co odróżnia ją od konkurencji i jak chcesz się pozycjonować na rynku. Istnieją trzy powszechne sposoby pozycjonowania firmy: Pozycjonowanie, pozycjonowanie rynku oraz pozycjonowanie produktu. Kiedy już zdecydujesz się na strategię pozycjonowania, ważne jest, aby pozostać z nią spójnym we wszystkich działaniach marketingowych.
Zachowaj spójność w procesie pozycjonowania
Jedną z najważniejszych rzeczy w marketingu jest spójność. Proces pozycjonowania jest krytyczną częścią planu marketingowego, ponieważ komunikuje, co robi firma, dla kogo to robi i dlaczego jest najlepszym wyborem.
Ważne jest, aby zachować spójność we wszystkich materiałach marketingowych i komunikacji, aby klienci wiedzieli, czego mogą od Ciebie oczekiwać. Konsekwencja jest ważna, ponieważ pomaga lepiej komunikować przesłanie marki. Pomaga również Twoim klientom zidentyfikować i zapamiętać Twoją markę.
Kiedy już zdecydujesz się na strategię pozycjonowania, ważne jest, aby pozostać z nią spójnym we wszystkich działaniach marketingowych. Dotyczy to produktów, komunikatów i identyfikacji wizualnej. Możesz mieć jasną strategię, ale nie przyniesie ona nic dobrego, jeśli nie przekażesz jej swoim klientom.
Możesz mieć pokusę zmiany strategii pozycjonowania w miarę rozwoju firmy i ewolucji produktu, ale to nie jest dobry pomysł. Jeśli zbudowałeś swoją markę wokół pewnej koncepcji, nie chcesz nagle zmieniać tego, co odróżnia Cię od konkurencji. To zdezorientuje Twoich klientów i sprawi, że będą mniej skłonni do kupowania od Ciebie. Dodatkowo, może to również utrudnić Ci rekrutację nowych członków zespołu.
Przykłady pozycjonowania firmy
Oto kilka przykładów udanych firm, które strategicznie się pozycjonowały.
- Apple - Apple od lat pozycjonuje się jako lider w dziedzinie technologii. Produkty firmy są zaprojektowane z myślą o doświadczeniu użytkownika i często kosztują całkiem sporo. Pomimo tych wyższych cen, ludzie są skłonni zapłacić premię za markę Apple.
- Coca-Cola - Coca-Cola jest klasycznym przykładem firmy, która polega na swojej historii, aby stworzyć emocje wokół produktu. W rzeczywistości slogan firmy brzmi: "Otwórz szczęście".
- Gillette - Gillette zdobyła pozycję lidera w dziedzinie produktów do golenia dzięki swojemu hasłu "the best a man can get", a także dzięki wysokiemu poziomowi jakości i przystępnej cenie.
- Admin